Back to Blog

Näin kirjoitat koukuttavan aloituksen myyntitekstille – 3 huonoa ja 3 hyvää esimerkkiä

copyvinkit Apr 20, 2024

Kirjoitat sitten mainosta, myyntisivua tai viikkokirjettä sähköpostilistallesi, aloitus vangitsee lukijan mielenkiinnon – tai sitten ei vangitse. Otsikon jälkeiset 10–100 sanaa ratkaisevat, jatkaako lukija lukemista. Jos aloitus tuntuu tahmealta, nappaa tästä inspiraatiota.

 

”Kesälomilta on palattu ja täällä ollaan taas työpöydän äärellä! Tutustuessani tänään käsittelemääni aiheeseen hain kirjastosta kaksi kirjaa ja luin kolme aihetta käsittelevää artikkelia. Kun aineisto oli luettu, mielessäni pyöri monta näkökulmaa, jotka voisin nostaa tekstissäni esille. Pitkän ja perusteellisen pohdinnan jälkeen päätin valita näkökulmakseni…”

Olitko jo uupua ensimetreille? Niin minäkin – tällainen pohjusteleva kirjoitusprosessin kuvaus ei ole koskaan hyvä tapa aloittaa copya.

Aiheeseen johdattaminen on usein kirjoittajan tapa virittää itsensä aiheen äärelle. Joskus virittely voi olla tarpeen, jotta saat sanat liikkeelle, mutta lukijalle tällaisen ajatusvirran kahlaaminen on absoluuttisen tylsää. Ja mitä pidemmälle aloitus haahuilee, sitä suurempi on riski, että lukija luikkii pakoon.

Otsikon jälkeiset 10–100 sanaa ratkaisevat, jatkaako lukija lukemista. Jos et anna hänelle heti konkreettisista koukkua tai aktiivista ajateltavaa, hän ei käytä aikaa sen selvittämiseen, muuttuuko juttu jossain kohtaa kiinnostavaksi -  ja karkaa etsimään kiinnostavampia juttuja muualta. 

 

Tässä toinen heikko vaihtoehto, jolla todennäköisesti karkotat kiinnostuneenkin lukijan:

”Jo Antiikin Roomassa tiedettiin, että…”

Historia on harvoin tehokas startti. Miksi? Koska lukijan pitäisi kokea, että tekstisi kytkeytyy jotenkin hänen arkeensa ja hänen elämäänsä. Historia harvoin tekee niin – se kytkeytyy lähinnä haukottelulihaksiin.

 

Huono idea on myös lähteä liikkeelle aiheesta, jota lukijasi ei tunne:

”SoTePaPe-järjestelmämme uusin versio on nyt päivitetty BB4 2.0 -järjestelmään, jonka tavoitteena on ensisijaisesti…”

Jos tekstisi alkaa asialla, jota lukija ei tunne, hän todennäköisesti hylkää tekstin heti. Jos aloitus ei vaikuta koskevan meitä lainkaan, me emme jaksa kiinnostua.

 

Miten sitten nappaat lukijan heti startista mukaan?

Koukuttavaan aloitukseen on lukemattomia tapoja, mutta tässä yksi pomminvarma:

 

Mene suoraa asiaan.

Kun heität lukijasi suoraa aiheeseen, nappaat hänen huomionsa heti (ja arvostat myös hänen aikaansa!). Käytännössä voit tehdä sen vaikkapa näin:

”Jos olet koskaan miettinyt, että olisipa hiivatin hienoa osata kirjoittaa kiinnostavaa copya, tässä on sinulle ratkaisu.”

Suoraa asiaan toimii aina – ja vielä tehokkaammin se toimii, kun kirjoitat sen sisään jonkin polttavan ongelman, johon lukijasi etsii ratkaisua.

 

Toinen vastustamaton tapa tulee tässä:

Heitä lukijasi suoraa tapahtumien keskelle.

Samaan tapaan kuin parhaat leffat ja tv-sarjat lähtevät suoraa tapahtumien polttopisteestä:

 

Kolmas tehokas tapa on esittää lukijallesi relevatti kysymys:

”Kuinka kirjoitat koukuttavan myyntitekstin aloituksen?”

Relevantti kysymys osoittaa lukijalle, että NYT hän on löytänyt sellaisen sisällön, joka auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa tai laajentamaan ymmärrystään kiinnostavassa aiheessa. Tämä tapa luonnollisesti vaatii, että tunnet yleisösi, jotta tiedät, mikä heitä kiinnostaa.

Kysymyksesi voi koskea esimerkiksi lukijasi ongelmia tai sitä ratkaisua, jota lukijasi etsii. Varmoja valintoja ovat myös erilaiset ennakkoluulot tai uskomukset, joita lukijallasi saattaa aiheestasi olla.

 

Koukuttava aloitus lyhyesti:

  • Jos tarvitset lämmittelyä aiheeseesi, anna luonnosteluvaiheessa palaa – mutta käytä editointivaiheessa raa’asti deleteä ja poista aloituksesta kaikki turha.
  • Jos kuulut samaan hevijaarittelijoiden joukkueeseen kuin minä, voit usein poistaa ensimmäisen kappaleen kokonaan.
  • Vältä lukijalle etäisiä tai vieraita aiheita, historiikkia ja pitkäveteistä aiheeseen johdattelua.
  • Suoraa asiaan toimii aina. Niin toimii myös relevantti kysymys tai startti tapahtumien keskeltä.

 

P.S. Jos haluat oppia pienen kirjastollisen konkreettisia tapoja, joilla koukutat lukijasi heti startissa, saattaisit olla kiinnostunut Houkuta ja Koukuta Sanoilla -copywriting-ohjelmastani. Siellä näytän kädestä pitäen XX tapaa luoda koukkuja, jotka herättävät lukijat horroksestaan. 

Don't miss a beat!

New moves, motivation, and classes delivered to your inbox. 

We hate SPAM. We will never sell your information, for any reason.